De scheepvaart-maatschap, laaghangend fruit of niet?


Ik ben lid van Rijnmond Business Club, waarvan Hans Koedam, van Solide partners ook lid van is. Hans analyseert scheepvaartbeleggingen en noemde een dergelijke belegging laaghangend fruit. Niet zo lang geleden kreeg ik een prospectus in de bus van Vlootmaatschap Flinter Aland: “Grote aftrekposten in 2010 en 2011 door willekeurige afschrijvingsregeling”, het laaghangende fruit waar Hans op doelt. Ik leg in dit blog uit wat Hans daarmee bedoelt.

De scheepvaart-maatschap in het kort.

D’r wordt een schip gebouwd en daar is geld voor nodig. Dat geld kan worden geleend bij een bank, én het kan ook bij particulieren, die wel eens wat anders willen dan een spaarrekening in box 3 van 2,5% rente. Zo’n schip – het kan net zo goed iets anders zijn hoor, bijvoorbeeld een spaceshuttle – is een onderneming. Feitelijk stoppen de beleggers hun euri in een onderneming en door de vormgeving van die participatie – ze krijgen een aandeel in een maatschap, – worden ze fiscaal beschouwd als ondernemer.

Is dat nou wel slim? Want eigenlijk haal je je geld uit box 3, tegen een maximaal belastingtarief van 30%, en stop je het als ondernemers in box 1, tegen een maximaal tarief van 52%. En daar zit ’m nou net de leut. Door fiscale stimuleringsmaatregelen die enkel gelden in 2010 en 2011 en eigenlijk bedoeld om het investeringsklimaat voor ondernemers in deze economische malaise een ass kick te geven, mag je je investering in 2 jaar afschrijven. Verhoogd met extra kosten en rente maak je geen winst maar juist een verlies. Dat verlies kan je vervolgens verrekenen met je inkomen, waardoor je belasting terug kan krijgen. En dan geldt hoe meer belasting je betaalt, liefst 52%, hoe groter het voordeel, want dat is ook 52%. Het is zelfs zo dat je dan in 2 jaar meer terugkrijgt dan dat je hebt ingelegd!

(Eigenlijk is het voordeel maximaal 45,8%, omdat je ook met de mkb-vrijstelling te maken krijgt).

Nog voordat het schip het ruime sop kiest, worden de participaties in de maatschap omgezet in aandelen in een NV. Die omzetting leidt door handige fiscale trucjes niet direct tot belastingheffing. Fiscaal zitten die aandelen in box 2, waardoor alle opbrengsten uit de NV belast worden met 25% belasting. Maar door de toepassing van de fiscale stimuleringsmaatregelen is het schip amper nog wat waard, zodat de aandelen een negatieve waarde hebben. D’r zit wél een belastingclaim op. Zodra de beleggers de de aandelen verkopen, moeten ze de belasting die ze eerder hebben ontvangen aan de fiscus terugbetalen.

Fiscale LOL

Als je 52% inkomstenbelasting betaalt, kan je het hardste lachen. Ik zal het met een voorbeeldje duidelijk maken. Voor het gemak gebruik ik ronde getallen.

In Flinter moet je minimaal € 15.000 inleggen. Daarvan krijg je van de fiscus in 2010 en in 2011 bij elkaar € 18.000 terug. De eerste € 3.000 heb je dan binnen en dat zonder moeite. Het laaghangende fruit. Met die € 18.000 ga je natuurlijk lekker beleggen en dan niet in zo’n flutspaarrekening maar hardcore in aandelen of zo.

Na een tijdje, als de maatschap wordt omgezet in een NV en je zou meteen je aandelen in die NV verpatsen, dan betaal je direct € 6.000 belasting. Zonder rendement ga je dan voor € 3.000 het schip in.

Dus wat is nu de fiscale LOL? Door je geld uit box 3 in box 1 te stoppen, bespaar je 45,8%. Later gaat je geld naar box 2 en als je daarmee stopt, betaal je per saldo 43,8%. Je hebt dan fiscaal 2% bespaard. LOL.

Laaghangend fruit of niet?

Het ís laaghangend fruit, maar je vreet het zo op en je schijt het ook zo weer uit.

Beter wacht je met de verkoop van je aandelen, totdat het schip na 8 jaar wordt verkocht en in de tussentijd hoop je dat de jaarlijkse exploitatie-inkomsten van het schip en je beleggingsresultaten met die 18.000 voldoende zijn om de belasting te betalen. En het zou helemaal mooi zijn als er dan nog een bedrag over blijft. Maar ja, resultaten in het verleden en die klotepiraten …

Zorg daarom voordat je aan boord gaat, dat je je goed laat voorlichten, want de exploitatie-inkomsten zijn dan wel degelijk belangrijk en die hangen ook heel erg af van het soort schip. En dat is iets waarover Hans Koedam alles van af weet.

Share

Over taxpertise

Taxpertise is een merknaam van Mr. Eric Koekkoek. Hij werkt sinds 1998 als fiscaal jurist. Tot 2002 deed hij dat voor LTB Adviseurs en Accountants en vervolgens tot 2006 voor Steens & Partners. Eric besloot zijn eigen weg te gaan en ondernemers op zijn eigen manier van dienst te zijn. Dat doet hij nu als fiscaal advocaat onder naam Koekkoek Advocaat-Belastingkundige. Juridische hulp hoeft niet droog en saai te zijn, vindt hij. Hij maakt daarbij gebruik van alle moderne communicatiemiddelen. Daardoor is hij altijd bereikbaar. Klanten omschrijven Eric Koekkoek als een vriendelijke vakman, een betrouwbare partner en iemand die altijd net dat beetje extra geeft. Eric denkt in oplossingen en hij maakt zaken niet ingewikkelder dan ze zijn. Hij regelt zaken goed én op een prettige manier. Want waarom zou je het nuttige niet met het aangename verenigen?
Dit bericht werd geplaatst in belasting besparen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De scheepvaart-maatschap, laaghangend fruit of niet?

  1. hans koedam zegt:

    In het voorbeeld bij de Aland van flinter wordt er ruim elf duizend euro bij verkoop geprognosticeerd na acht jaar.Omdat het moment van de verkoop niet exact over acht hoeft plaats te vinden maar bepaald wordt door tweederde meerderheid van de participanten is een dergelijke verkoopprijs realistisch te noemen. Piraterij is niet aan de orde gezien het Europese vaargebied in het geval van de Aland. Let ook op de subsector van de scheepvaart, elke segment kent zijn eigen dynamiek en mijd de containervaart

  2. taxpertise zegt:

    Hans, tx voor je reactie. Het blijkt wel dat je niet zomaar in een schip moet participeren, maar dat je eerst effe met jou rond de tafel moet 🙂

  3. Interessant, maar als civiel jurist met een fiscaal randje, moet ik mijn klanten weer waarschuwen voor de risico’s. Ik stop € 15.000 in een maatschap, daarvoor krijg ik een aandeel in de maatschap. Vervolgens wordt dat geld geïnvesteerd in de bouw van het schip. Maar wat nu als blijkt dat het schip door omstandigheden niet kan worden voltooid (er is nog steeds een economische crisis) in het eerste jaar (bijv. grote participanten trekken zich terug), hoe krijg ik dan mijn geld terug? Of krijg ik mijn geld altijd terug in die twee jaar via de fiscus…wat er ook gebeurt met de maatschap?
    Dit zijn vragen die investeerders natuurlijk willen stellen….moet je gewoon concluderen dat je met die inleg kiest voor het ondernemerschap en het bijbehorende ondernemersrisico.

  4. tielkemeijer zegt:

    Dat hard core beleggen, waar Eric het over heeft, kan dan weer heel goed bij mij 🙂

  5. Hans Koedam zegt:

    Marco,
    Terechte en goede vragen/opmerkingen!
    Volgens de wet moet het bedrijfsmiddel namelijk voor 1 januari 2013 in bedrijf zijn genomen anders wordt de fiscaliteit inderdaad teruggedraaid!
    Maar in dit onderhavige geval is het risico van niet afbouwen zeer klein het ene schip van Flinter, de Atlantic wordt 29 januari 2010 al te water gelaten. Het volgende schip de Flinter Aland komt in juli 2011 al in de vaart. Deze schepen worden in Nederland gebouwd bij Ferus Smit. Een scheepsbouwer waar Flinter al ruim 20 schepen heeft laten bouwen die alle op tijd of eerder zijn afgeleverd. De orderportefeuillee van Ferus Smit is vol tot 2014! Toch zijn je opmerkingen heel waardevol omdat er ook schepen in het Verre Oosten worden gebouwd op werven met wellicht minder goede reputaties….

Plaats een reactie